fbpx

A hálás emberek boldogok – 5 hálagyakorlat a szeptemberi stressz csökkentésére

Az ősz most különösen stresszesen indulhat, hiszen nemcsak a mindennapi munkába tértünk vissza, de kicsit abba a tavaszi bizonytalanságba is, amit a járvány kezdetén már megtapasztaltunk. Mégis van egy eszközünk, amely segít kezelni a stresszt, és amelyhez minden pillanatban hozzáférhetünk. Ez a hála.

A keserédes nyárvégi napok után sok bizonytalansággal köszöntött be a szeptember. A visszarendeződés a régi kerékvágásba sosem megy könnyen, most azonban a koronavírus-helyzet plusz stresszt jelent mindenki számára. Kicsit mintha nemcsak az iskolába, munkahelyekre térnénk vissza, hanem abba a tavaszi bizonytalanságba is, amely alól a nyár adott nekünk némi fellélegzést. Meddig folyhat minden a normális, megszokott mederben? Mikor nyitják meg újra a határokat? Vajon megint be kell majd rendezkedni a home office munkarendbe? A járvány egy új típusú stresszt hozott magával, ahol még mindig nincsenek igazán bevált eszközeink a krízishelyzet kezelésére, ráadásul a helyzet mindenki számára tartogat egyéni próbatételeket is. A bizonytalanság megjósolhatatlanná teszi a dolgok kimenetelét, ezért állandó stresszhatást tarthat fenn.

Mivel ez az ősz most különösen stresszesen indulhat, fontos, hogy lelkileg is megerősítsük magunkat, észrevegyük és értékeljük még ebben a bizonytalan világban is ott lévő pozitívumokat. Erre az egyik legjobb eszköz a hála, amelyről ma már számos kutatás bizonyította, hogy rengeteg kedvező következménnyel jár a jóllétre nézve: a hálás emberek több pozitív érzelmet élnek át, életüket teljesebbnek, jövőjüket biztatóbbnak érzik.

A hála gyakori átélése a negatív érzelmek alacsonyabb szintjével jár együtt – vagy, ahogy egy ismeretlen szerző mondta, „nem a boldog emberek hálásak, hanem a hálás emberek boldogak”.

Blogbejegyzésünkben mutatunk néhány ötletet arra, hogyan erősíthetjük magunkban a megelégedettség és a biztonság érzeteit a hála érzésének átélésével.

Természetesen a legtöbb gyakorlat elsőre nehézkesnek tűnhet, ha igazán borús a hangulatunk, de a hála kitartó gyakorlással nemcsak szokássá, de életszemléletté is rögzülhet, és egyre őszintébben tudjuk azt mondani, hogy igazán hálásak vagyunk azért, amink épp van.

1. Az ősz örömei

A szeptembert tekinthetjük egyfajta új kezdetnek is, amikor szemügyre vehetjük, mi az, amit kisöpörhetünk az életünkből. Nemcsak tárgyakra gondolunk itt, hanem azokra a helyzetekre, érzésekre, gondolatokra, mintákra, amelyekre pszichológiai értelemben nincs szükségünk. Kereshetjük az ősz apróbb örömeit is, amelyek kifejezetten ennek az évszaknak a sajátjai. Már olyan kis dolgoknak is örülhetünk ilyenkor, mint például az őszi napfény melege az arcunkon, vagy az egyre színesedő levelek látványa.

2. Arra figyelni, amink van

Milyen anyagi és eszmei értékekkel rendelkezünk már? Mennyit gondolunk azokra, akik fontosak számunkra? Tudjuk-e szerencsésnek érezni magunkat, hogy van mit ennünk, van hol laknunk? Érdemes számba venni mindazon dolgokat, amiért hálásak lehetünk, mert ez a megküzdés egy fajtájaként is felfogható. Vezethetünk egy listát arról, amiért hálásak lehetünk. Ha rendszeresen, minden este például lefekvés előtt, vagy hetente néhány alkalommal tesszük ezt, életünk részévé válhat a hála. Ha pedig olyan élethelyzetben vagyunk, amikor nehezen megy olyan dolgot találni, amiért hálásak lehetünk, akkor érdemes az adott pillanat pozitív aspektusaira figyelni, megállni, és élvezni az élet szépségét, hiszen annak minden pillanatában adott a lehetőség megtapasztalni a hálát. Építsünk a mindennapjainkban stoptáblákat, hogy időt szánjunk szétnézni magunk körül. Számos ilyen „stoptáblát” találhatsz például idei Anti-határidőnaplónkban is.

3. (Nyári) élmények felidézése

Az úgynevezett hála-kontempláció koncentrálás a pozitív élményekre. Egy kutatásban pszichológusok nyári emlékek felidézését kérték főiskolai hallgatóktól. A diákok egyik fele olyan élményeket írt össze, amelyekért hálás, míg a kontrollcsoport olyanokat, amelyeket szerettek volna megtenni, de valamiért nem sikerült. Az eredmények szerint a hálával lelt élményeket felidéző csoport a vizsgálati helyzetben kevesebb negatív érzelmet élt át. Mindebből az következik, hogy már egy rövid, öt perces hálagyakorlat is képes a hangulat megváltoztatására. A hála átélését támogathatjuk meditációs technikákkal is: ha meditatív állapotban magunk elé idézünk valamit vagy valakit, ami vagy aki miatt hálát érzünk, akkor a mindennapokban is tudatosabban élhetjük át a hála érzését. Próbáljuk meg minél részletesebben felidézni az adott dolgot, és koncentráljunk a megjelenő hála érzetére a testükben.

A korábbi jó élmények felidézése a jelenben is jó érzésekkel tölt meg minket, és segít átvészelni a nehezebb időszakokat. A pozitív érzelmek gyarapodás-elmélete szerint a hála bővíti aktuális gondolat- és cselekvéskészletünket, és gyarapítja a tartós pszichológiai és szociális erőforrásainkat.

4. Áldás a csapás álcájában

Hálásnak lenni nemcsak annyit jelent, hogy számba vesszük a pozitív tapasztalatainkat. Valójában néha a negatív vagy nehéz élethelyzeteink átgondolása segíthet a hála érzésének őszintébb átélésében. Ássunk kicsit mélyebbre a saját múltunkban, és nézzük meg, mit tanultunk a nehezebb helyzeteinkből, kivé váltunk általuk. Ezeket az életeseményeinket nemcsak veszteségként élhetjük meg, hanem pszichológiai nyereségre is szert tehetünk általuk: lehet, hogy jobb lett az önismeretünk, könnyebben meg tudjuk húzni a határainkat, bölcsebbé váltunk, vagy még inkább értékeljük az életet.

Sokszor utólag visszagondolva jövünk csak rá, hogy a szerencsénk, a sorsunk jóra fordulása csapás álcájában érkezett.

5. A hála összeköt

Kutatások szerint ha hálásak vagyunk valakinek, az szándékot ébreszt a viszonzásra, és arra indít, hogy a jótevőnkkel fenntartsuk a kapcsolatot.  Mivel ősszel több lehetőségünk van arra, hogy találkozzunk olyanokkal is, akikkel a nyaralások miatt nem tudtunk, hálánkat közvetlenül is kifejezhetjük a másik iránt. Ez egy öngerjesztő folyamat, amely csak megerősíti a barátságokat. Akár levelet is írhatunk szeretteinknek, amelyben felsoroljuk, mit köszönhetünk neki az életben.

Végül fontos magunkkal elnézőnek lenni, ha épp nem megy hálát gyakorolni. Ha képesek vagyunk megengedni ilyenkor a kellemetlenebb érzéseket, hangulatokat, valójában már hálásak is lehetünk önmagunknak a szerető figyelmünkért.

~Bánosi Eszter írása~

SLOW A POSTALÁDÁDBA!

Ez a website sütiket használ. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás