fbpx

Türelem tavaszt terem! – 6 slow tipp, hogy túléld a februárt

„Január, február, itt a nyár” – szól a mondás, remekül szemléltetve azt a türelmetlenséget, ami ilyenkor, a tél vége felé már bennünk dúl. Már nagyon várjuk a tavaszt, miközben kicsit olyan érzésünk van, mintha az örök tél fogságába kerültünk volna, és egyre nehezebb a sötétet, hideget, latyakot elviselnünk. Fontos, hogy megtaláljuk azokat a lehetőségeket a hónapban, melyek segítségével túljuthatunk a kettősség okozta stresszen, az egymásnak feszülő ellentéteken, és a hónap végére testileg és lelkileg is készen állhatunk arra az újjászületésre, amit majd a tavasz hoz el.

A farsang – mely vízkereszttől (január 6.) a húsvétot megelőző negyven napos nagyböjt kezdetéig, hamvazószerdáig tart (idén február 26.) – remekül szimbolizálja azt a harcot, ami ebben a hónapban bennünk dúl: a természet a felszínen még halottnak tűnik, mi viszont már nagyon vágyjuk az újat, és megpróbáljuk valahogyan túlélni ezt a hideg, zord és monotonnak tűnő időszakot. A mulatozás, a lakomák, a bálok mind a tél és a tavasz küzdelmét szimbolizálták, a gazdag ünnepségekkel a természetet próbálták az emberek bőségre ösztönözni.

Ma, amikor ez a hagyomány már nem él annyira elevenen a mindennapjainkban, és elszakadtunk a természet ritmusától, a várakozás gyakran feszültségbe és stresszbe csap át, vagy éppen ellenkezőleg, lehangoltságba és reménytelenségbe fullad.

Pedig nagyon fontos, hogy tudatosítsuk, ilyenkor még tart a téli pihenés, töltődés, erőgyűjtés ideje, így tudunk csak felkészülni majd az új kihívásokra, melyeket a tavasz tartogat. Ez a pár tipp támogatni tud abban, hogy saját ritmusunkat a természet ritmusához igazítsuk, ezzel pedig kezelni tudjuk azt a sok stresszt és türelmetlenséget, melyet a tél utolsó időszaka tartogathat.

1.Türelem, türelem…

Hiába a február a legrövidebb hónap, mégis mintha ez lenne a leglassabb, leglomhább időszak az évben, mintha semmi sem történne. Ez a mozdulatlanság azonban arra is esélyt teremt, hogy gyakorolhassuk a türelem képességét. Ehhez először tisztában kell lennünk azzal, ha éppen frusztrációt tapasztalunk meg, hiszen sokszor nem is tudatosul, mi váltotta ki az adott pillanatban az ingerültséget, csak azt érezzük, hogy valami nehéz érzés kerít a hatalmába. A tudatosítás nélkül viszont hajlamosak lehetünk gyors és instant megoldásokhoz nyúlni, hogy elkerüljük a kellemetlen és nyomasztó érzéseket.

A belső sürgetés általában az elvárásaink nem teljesüléséből fakad – ilyen lehet például, amikor február elején azt kívánjuk, bárcsak már tavasz lenne, ne esne az ónos eső, vagy ne lennénk ennyire türelmetlenek. Érdemes ezeket az elvárásainkat tudatosítanunk, megfigyelnünk, mi az a gondolat, helyzet vagy történet, ami kiakaszt, bekapcsolja nálunk a türelmetlenség érzetét.

Fontos, hogy önmagunkkal szemben is gyakoroljuk a türelmet, és ne várjuk, hogy magunk leszünk a megtestesült nyugalom. A 2020-as anti-határidőnaplónkban számos mindfulness gyakorlatot találsz, melyek segítenek nyitottsággal és kedvességgel fogadni az adott pillanat megtapasztalásait, elfogadni a nem kívánt gondolatok, érzetek (pl. türelmetlenség) jelenlétét is, és felismerni, hogy a dolgok maguktól és a maguk idejében jelennek meg vagy múlnak el.

2. Légy hálás!

A türelmetlenség és az abból fakadó stressz egyik legjobb ellenszere a hála. Amikor türelmetlenséget tapasztalsz, próbálj találni valamit a jelen pillanatban, amely felébresztheti a kíváncsiságodat vagy az érdeklődésedet. A hála érzése feltárja előtted ennek az időszaknak a jó oldalát, és segít kihozni belőle a legjobbat. Érdemes összegyűjteni, mi az a négy-öt dolog, amit kizárólag ez a hónap ad meg a számodra. A hála érzése segít abban, hogy észrevegyük, és ne tekintsük magától értetődőnek a pozitív történéseket, szélesíti aktuális gondolkodási-cselekvési repertoárunkat, hozzáférést enged személyes erőforrásainkhoz, melyek segítségével hatékonyabban tudunk megküzdeni a nehezebb helyzetekkel. Tudatos gyakorlásával a hála végül a szemléletmódunkká válik, emiatt a jövőben is több pozitív érzelmet élünk majd át.

3. Élvezd a várakozást!

Vágyaink azonnali kielégülése nagyon csábítónak és hasznosnak tűnhet, ám a kutatások épp az ellenkezőjét sugallják: a dolgokra való várakozás hosszú távon boldogabbá tesz minket, mintha mindent azonnal és készen kapunk.

Világunk az azonnali kielégülésre való hajlamunkra épít, arra az evolúciós örökségünkre, hogy valaminek az elhalasztása veszteségekkel és kockázatokkal jár, hiszen például az élelemre való várakozás növeli annak esélyét, hogy a másik megkaparintja és megeszi előlünk az ételt. Az azonnaliság belső követelésére épít fogyasztói társadalmunk is, és mivel bármit szinte azonnal megkaphatunk, leszokunk arról, hogy jól várakozzunk valaminek a beteljesülésére.

A várakozás szokásának (illetve örömteli előnyei kiaknázásának) egyetlen módja a gyakorlás. Kezdhetjük kis feladatokkal: például várjunk még 10 percet, mielőtt a következő fánkért nyúlnánk, vagy halasszuk a hétvégére kedvenc sorozatunk megnézését. Minél több türelmet gyakorlunk, annál jobban ki tudjuk terjeszteni ezt az érzést más, szorongatóbb, kényelmetlenebb élethelyzetekre is. Tudatosítsuk, hogy a kényelmetlenség nem egyenlő az elviselhetetlenséggel, a várakozás által megkapott dolgok pedig sokkal nagyobb értéket képviselnek a számunkra. Sokkal jobban fogjuk értékelni az első madárcsicsergést, ha megtanultunk vágyakozni rá. Ahogy Hemingway mondta, „biztos lehetsz benne, hogy mindig lesz tavasz”.

4. Keresd a társaságot, kapcsolódj!

Ahogy fokozatosan, lépésről lépésre kifelé megyünk a télből, egyre szívesebben megyünk ismét társaságba, és erre a hónap remek alkalmakat is nyújt. A téli lehangoltság legjobb ellenszere, ha olyanokkal vagyunk együtt, akik nemcsak felvidítanak, de akikkel meg is tudjuk osztani aktuális problémáinkat is. A farsangi partik, a társaságba járás, mások meghallgatása, támogatás mellett azért törekedjünk arra is, hogy mindig maradjon tartalékunk magunkra is.

5. Törekedj a fokozatosságra

A tavaszra való készülődés egyik fontos elve a fokozatosság. Hiába szeretnénk megint jó formába kerülni, ez nem megy egyik napról a másikra, ahogy télből sem lesz azonnal tavasz. Ha télen elhanyagoltuk a mozgást, különösen figyeljünk arra, hogy most ne vigyük túlzásba, hanem lépésről lépésre építsük fel, alakítsuk ki a rutint. Az élet más területeire is igaz, hogy ne akarjunk azonnal szélsőséges változtatásokat bevezetni, nehogy túlterheljük téli álmából épp csak ébredező szervezetünket.

6. Légy figyelmes az apró tavaszjelekre

Könnyű belesüppedni a februári melankóliába, és csak a ködöt és a szürkeséget látni az ablakból, pedig ebben a hónapban már észrevehetsz olyan apró jeleket, melyek nagyon finoman, de jelzik a tavasz közeledtét.

Ebben a hónapban különösen légy figyelmes ezekre, hiszen napról napra egyre hosszabbak a nappalok, a házak között megszólalnak az énekesmadarak, a levegőnek is másmilyen illata lesz, a nap is másként süt.

Tölts több időt a természetben, ahol akár már hóvirágra is bukkanhatsz, vagy ha egészen közel hajolsz a földhöz, más apró virágok, például kökörcsinek kezdeményeit is megláthatod a tavalyi avarban.

Ha nem is a túlélésre, hanem inkább arra figyelünk, vajon milyen kincseket tartogat még ez a nehéz, lehangoló és kilátástalannak tűnő időszak is a számunkra, akkor ezzel az egyszerű szemléletváltással sokat tehetünk a hangulatunkért, és kevésbé élhetjük meg stresszesen ezt a csupa ellentéttel és feszültséggel teli hónapot. Te mit szeretsz a februárban?

~Bánosi Eszter írása~

SLOW A POSTALÁDÁDBA

Iratkozz fel hírlevelünkre, és vásárolj 10% kedvezménnyel a webshopunkon!

Ez a website sütiket használ. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás