fbpx

5 tipp, mely segít, hogy 2020 slow év legyen

Az „új év, új lehetőség” eszméje akkora nyomásként és elvárásként nehezedik ránk, hogy nem csoda, ha nehezen teljesíthető, néha emberfeletti kihívások elé állítjuk magunkat már az év legelején. Ilyen valóságtól elrugaszkodó fogadalom lehet a lassítás is abban az esetben, ha nem tudjuk, hogyan vigyük végbe. Az anti-határidőnapló egész évben támpontokat, ötleteket ad és végigkísér ebben a gyakran nehéz folyamatban – akkor is, ha még csak most ismerkedsz a slow életmóddal, és akkor is, ha már profi gyakorlója vagy.

Azt mondják, az újévi fogadalmak nagyobb százaléka megbukik már januárban, legyen akármennyire is magasztos az elérendő cél. Ennek oka többek között az, hogy túl gyorsan, túl nagy lépésekben akarunk haladni, pedig ha a „mikrofogadalmakban” gondolkodunk, számos olyan javítást, igazítást tehetünk az életünkön, melyek új szokásokká formálódva a mindennapjaink részévé válhatnak. Saját egyensúlyunk megtalálásának folyamatában kifejezetten tovább érünk, ha lassabban haladunk, melyhez számos, a saját életkörülményeinkhez és ritmusunkhoz illeszkedő lehetőség közül választhatunk az anti-határidőnaplóból.

Bár a naplózás a lassítást, az öngondoskodást, a mélyebb önismeretet, a mindennapi tudatosságot segíti, itt is érdemes megtalálnunk az egyensúlyt, és azokat a gyakorlatokat választanunk, melyek megszólítanak. Az örömöt okozó hobbik, a személyes kapcsolatok ápolása, a főzés, a piacozás is csak akkor építőek, ha nem zsúfoljuk tele velük az életünket, vagy nem úgy gondolunk rájuk, mint halaszthatatlan tennivalókra és kötelességekre. Érdemes ezért önmagunkkal szemben megengedő és kíváncsi hozzáállással kezdeni a lassítást, a naplóban lévő megannyi tipphez pedig rugalmasan és felfedezően hozzáállni, és próbálgatni, mi az, ami nálunk működik, és mi az, ami nem szólít meg minket. Ne feledjük, az apró lépések valódi átalakulást hozhatnak, ráadásul nem sokkoljuk magunkat a lehetetlen teljesítésével.

Akár az út elején állsz, akár szeretnél tovább mélyülni ebben a folyamatban, 2020-as anti-határidőnaplónk így segít abban, hogy 2020 a slow jegyében teljen:

  1. Változás a rutinok szintjén

Vajon hányszor jut eszedbe egy dolgos napon, hogy levedd a tekinteted a monitorról, körbenézz a környezetedben, észrevedd a körülötted lévő tárgyak színeit, megfigyeld a fények játékát a falon, vagy tudatosan érzékeld az ujjaid alatt lévő papír tapintását vagy a víz áramlását a testedben?

A túl sok fontos teendő között általában elsiklanak ezek a pillanatok, és eszünkbe sem jutna megállni, és picit elidőzni az élet változó jelenségein, holott az ilyen apró megfigyelések hihetetlen nyugtató erővel bírnak, szabályozzák az idegrendszerünket, stabillá, éberré, válasz késszé tesznek minket. 

A naplóban található, a napirendünkbe egyszerűen beilleszthető mindfulness-tanácsok és a minden hétre megadott fókusz, a „hét szava” kiszakítanak a hétköznapok sodrásából, figyelmed fókuszát a külvilág történései, a folyamatos külső megfelelés helyett befelé viszik. A napi rutin, a munka során könnyen beleeshetünk abba a csapdába, hogy minden és mindenki másnál hátrább soroljuk magunkat, ám az oldalakon felbukkanó támpontok és kérdések – melyek magunktól biztosan nem jutnának eszünkbe egy rohanós napon – segítenek a saját szükségleteink, éppen felbukkanó érzéseink, a minket körbevevő környezet felé irányítani a fókuszt, ezzel pedig egy idő után arra kondicionáljuk magunkat, hogy spontán módon minél többször eszünkbe jusson lassítani. A lassítás a rutinok szintjén is fontos, a kicsi, már-már „babalépések”, a fokozatosság alakítja, építi végül ki a nagyobb szemlélet- és életmódváltást.

2. Játékosság és a humor

Életünk java részét úgy töltjük, hogy azt hisszük, teljesítenünk kell, tökéletesnek kell lennünk, és bizonygatnunk kell, mennyire magabiztosak is vagyunk. Tökéletesre akarjuk faragni az életünket, ez viszont páncélba zár, és nemcsak magunkkal, de másokhoz sem tudunk igazán kapcsolódni. A humor és a játék az egyik legjobb eszköz, hogy lebontsuk ezt a páncélt, humor nélkül nincs könnyedség, felszabadultság. Nem véletlenül áll ez a két minőség az anti-határidőnapló központjában. Hétről-hétre olyan játékos feladatokat végezhetsz, melyeket talán utoljára gyerekkorunkban foglalatoskodtál, ezzel visszacsempészheted a rácsodálkozás, a játékos derű minőségeit a mindennapjaidba, és újra megtapasztalhatod, milyen felszabadító, ha egy tevékenységet csak úgy önmagáért, és nem a teljesítmény eléréséért végzed, például színezel, pontokat kötsz össze, megkeresed a különbségeket két azonosnak tűnő kép között, vagy egyszerűen csak vagy, létezel.

3. Tökéletlenül is tökéletes én

Az önmagunkkal való kapcsolat meghatározza a másokkal való kapcsolataink minőségét is. A naplóban található mindfulness-tippek az öngondoskodás, az önmagunkhoz való szeretettel teli odafordulás mellett abban is sokat segítenek, hogy megengedjük magunknak azt, ami épp bennünk van – legyen az bármilyen nehéz érzés, és a rajtuk lévő agyalás, kattogás helyett, nyitottan és kíváncsian közelítsük meg őket. Hiszen ne feledjük: nem tudjuk a „kellemetlennek”, „negatívnak” titulált érzetet nem érezni anélkül, hogy az öröm, a hála vagy a boldogság érzését is kitiltanánk magunkból. Más szóval: a nehezebb érzelmeink elfogadásával válik csak igazán lehetővé, hogy megéljük a pozitív érzéseinket is, érzésvilágunk csodás gazdagságát!

4. Együttidő

Az anti-határidőnapolóban számos kreatív és játékos tippet találsz nemcsak a minőségi énidő eltöltésére, hanem az „együttidő” ápolására, a személyes kapcsolattartásra is, ami ma már egyáltalán nem annyira magától értetődő dolog, pedig biológiailag és pszichológiailag egyaránt arra vagyunk „huzalozva”, hogy hús-vér kapcsolatot alakítsunk ki másokkal, és átérezzük a szeretet és a valahova tartozás élményét. Mindez persze nem azt jelenti, hogy nem történnek fájdalmas dolgok a kapcsolatainkban, de ha önmagunkkal sikerült egyre intimebb kapcsolatot kialakítanunk, ennek következtében másokkal is sokkal együttérzőbbé és megértőbbé válunk, ezek révén pedig észrevesszük mások fájdalmát, érzelmileg megérintődünk általuk.

Minél inkább ismerjük saját működésünket, és jóindulattal fordulunk magunkhoz, annál kevésbé vagyunk hajlamosak a „gyengeségeik” miatt ítélkezni mások felett, hiszen tudjuk, hogy a hibázás, a kudarc, a tökéletlenség és a fájdalom mind közös emberi tapasztalatunk részei.

A naplóban rendszeresen találhatsz emlékeztetőket az önmagunk és a mások iránt érzett hála, az öröm és az együttérzés kifejezésének nem mindennapi lehetőségére.

5. A visszatekintés és az önreflexió fontossága

A slow életmód nem egy újabb teljesítendő projekt, hanem egy több szinten ható, hosszú távú út, melyben ugyanúgy lehetnek elakadások, mint az élet más területein, ám mélyülések, újabb felismerések, fejlődések is. Ebben az önismereti folyamatban is jó néha megállni, visszanézni és összegezni, reflektálni önmagunkra, időt hagyni a tapasztalatok feldolgozására. Ezért az anti-határidőnaplóban minden hónap végén találhatsz slow-mérőt, amelyen bejelölheted, hol tartasz éppen például az öröm, a személyes kapcsolatok, a hála vagy a jelenlét megélésének területén. Fontos, hogy a kritikusság helyett itt is türelemmel és megértéssel fordulj magadhoz, járd be gondolatban az eddig megtett utat, vond le a konzekvenciákat, és soha ne felejtsd megdicsérni és valamilyen módon megajándékozni magad a megtett lépésekért.

A lassítás kapcsán is támaszthatunk magunk elé irreális elvárásokat, fogadalmakat. Ezért minden nap szánjunk egy kis időt arra, hogy valós támogatást és gondoskodást nyújtsunk magunknak. Ez egy igazán jó cél, amit érdemes kitűznünk magunk elé.

~Bánosi Eszter írása~

SLOW A POSTALÁDÁDBA

Tovább a termékekhez »»