fbpx

Mindful nyaralás: hogyan rakd le a stresszt, ha elutazol?

Biztos te is tapasztaltad már, hogy hiába mész szabadságra, gondolataid potyautasként utánad jönnek bárhová, miközben számos más stresszforrást is tartogat a vakáció. A szabadság elsősorban rólunk kell, hogy szóljon, mégis rengeteg az elvárás bennünk, „milyennek kellene lennie” a megélt élményeknek. Így azonban lemaradunk a saját szabadságunkról. Mik a legjellemzőbb stresszforrások, és hogyan védekezhetünk ellenük?

Mindannyian ismerjük a nyaralás előnyeit, azonban az utazás, az apró részletek, elintéznivalók kezelése, sőt még maga a hely ismeretlensége miatt érzett bizonytalanság, vagy az elvárásaink nem teljesülése (például nem olyan a szállás, mint a prospektuson) is hozzájárulhat ahhoz, hogy a nyaralás inkább stresszforrás, mint kikapcsolódás legyen, a vakáció után pedig kevesebb energiával térjünk vissza a mindennapokba, mint ahogyan elindultunk.

Érdekes, de a tudományt is foglalkoztatja a boldogság és a vakáció közti összefüggés. A vakációkutatások átfogó megállapítása általában az, hogy csak bizonyos nyaralási formák tesznek minket elégedetté, mégpedig azok, amelyeket előre lemenedzselünk, vagyis legalább egy hónappal előbb számba vesszük a részleteket, esetleg felvesszük a kapcsolatot valakivel, aki ismeri a helyet, esetleg ott él. A tervezés azért fontos, hogy ne a vakációnk alatt kelljen ezt megtennünk, ugyanakkor a túltervezés is lehet stresszforrás, hiszen nem várt események, balul elsült dolgok így is bármikor előfordulhatnak, sőt ha szigorúan ragaszkodunk a menetrendhez, akkor különösen nehezen élhetjük meg, ha nem jön be a számításunk, nem teljesülnek az elképzeléseink.

Persze azt is érdemes figyelembe vennünk, hogy ahogy a mondás tartja, „a legjobb dolgok is váratlanul történnek”, a legemlékezetesebb kalandok gyakran spontán döntéseinkből fakadnak. Vagy, ahogyan Douglas Adams angol író mondta, „ritkán kötök ott ki, ahová menni szándékoztam, de gyakran ott találom magam, ahol szükség van a jelenlétemre” – és ez a mondás nemcsak az életre, de az utazásainkra is igaz lehet.

Támadnak a stresszorok

Bár nyaralás közben sokat panaszkodunk a szúnyogokra, legalább ekkora rajban tudnak támadni különféle stresszoraink is, megnehezítve a nyaralást. Sokunk már elindulás után is szorong azon, vajon nem hagyott-e otthon valamit, nem hagyta-e bekapcsolva a gázt, a hajsütővasat, nyitva az ablakokat, ajtót, stb. Aztán késhet a vonat vágányzár miatt, és amúgy sincs rajta légkondi, vagy durrdefektet kapott a kocsi, és borzasztó a dugó az M7-esen. Lehet az idő vagy a víz túl meleg, túl hideg, a lángos túl zsíros, a sör túl drága, bosszankodhatunk a szállás minőségén, a cipőnkön, ami nyomja a lábunkat, retteghetünk a napégéstől, a kullancscsípéstől, vagy attól, hogy valaki elviszi a pénztárcánkat, míg mi a tóban „önfeledten” pancsolunk.

A tipikus nyári bosszankodások mellett gyakori az is, hogy az „aki lemarad, kimarad” elvén mindent be akarunk préselni ebbe a pár napba – a városi sétákat, a legjobb éttermeket, a strandolást, és kifejezetten nehezen élhetjük meg, ha nem sikerül megnéznünk valamit, amit terveztünk. Kifejezetten stresszes lehet az is, hogy fürdőruhára kell vetkőznünk, ha úgy érezzük, nem felelünk meg az elvárt „beachbody” ideának, még akkor is, ha már számtalanszor átgondoltuk, milyen fontos a pozitív testkép, az önelfogadás. Végül pedig, mivel gyakran az egész éves munka és rohanás után ebben az egy-két hétben próbáljuk visszaszerezni életerőnket, külön teherként nehezedhet a vállunkra a „két hét alatt kell regenerálódnom” követelménye, ami minden, csak nem pihentető, ráadásul nehezen elvárható magunktól, hiszen legtöbbször potyautasként a problémáink, visszatérő gondolataink is velünk jönnek vakációzni.

Mindez bőven elég ahhoz, hogy a negatív gondolatok, az agyalás átvegye az uralmat a valós tapasztalásunk helyett, és lemaradjunk a valóban történő nyaralásunkról.

Mit tehetünk azért, hogy ez ne így legyen?

  • Légy megengedő

    Nem omlik össze a világ, ha nem fér bele a programba minden látnivaló. A rohanással és stresszel terhelt hétköznapok után a nyaralás alatt így legalább több időt tölthetünk a családunkkal, barátainkkal, bepótolhatjuk az elmaradt beszélgetéseket.

  • Légy spontán

    „A csodák a komfortzónádon kívül történnek” – szokták mondani. Ha letérsz néha a járt útról, és el mered engedni a megjelölt látnivalókkal teli térképet, lehet, hogy sokkal jobb dolgok történnek veled, szebb látnivalókban lesz részed.

  • Táplálkozz egészségesen

    Bár nem most van ideje annak, hogy lemondjunk egy jó jégkrémről vagy lángosról, érdemes ezek mellett sok zöldséget és gyümölcsöt is ennünk, különösen a nagy melegben, mivel a nehezen megemészthető, zsíros ételek a hangulatunkra is rányomják a bélyegüket.

  • Lassulj le, menj ki a természetbe

    Van úgy, hogy a strand nyüzsgőbb, mint a belváros hétköznap délután. Ilyenkor érdemes felkeresnünk a természetet, hiszen az ott uralkodó béke, a madarak csicsergése, a fák rendkívül nyugtatóan hatnak a pszichénkre.

  • Tedd el a telefont

    Az otthoni, munkahelyi problémák, ügyek könnyen szabad utat kapnak elektronikus kütyüeinken keresztül. A mentális távollét érdekében érdemes erre az időre digitális detoxot tartanunk, és kevesebbet elővennünk a mobilunkat.

  • Mozogj

    A mozgás endorfint, boldogsághormont termel, és segít „kivezetni” a nap során felgyűlt feszültségeket.  Egy reggeli meditáció jó napindító, ahogy jól esik a testnek és a szellemnek is a nap végi jóga, különösen, ha sok időt töltöttél városnézéssel.

  • Csak létezz

    Kapcsolj át „létező üzemmódba” a cselekvő üzemmód helyett, és figyeld meg, milyen érzés, amikor a nyári szellő simogatja bőrödet, milyen hangokat hoz a folyó a túlpartról, hogyan zsizsegnek a fejed fölött a fa levelei, milyen érzés az első nyalás fagyi. Légy a jelenben, és élvezd pillanatról pillanatra a szabadság apró örömeit.

  • Vezess útinaplót

    Évszázadok óta bevált szokás, nem véletlenül: ha leírod, mi történt veled a nyaraláson, mit láttál, hogyan érezted magad, sokkal jobban rögzülnek benned az élmények, és a stresszesebb gondolataidat is kiírhatod magadból a papírra. Ráadásul milyen jó lesz visszaolvasni majd az emlékeket!

Apró „nyaralások” a hétköznapokban is

Mindannyian ismerjük, milyen nehéz visszarázódni a mindennapokba egy-egy jól sikerült nyaralás után, de ezek a tippek kicsit megkönnyíthetik a dolgainkat.

  • Fokozatosan, adj magadnak időt, ne érjen sokként a visszatérés

    Tegnap délelőtt még a tengerben lubickolutnk, ma reggel pedig már irány az iroda. Ez a hirtelen váltás érthetően éri sokként a pszichénket. Adj magadnak időt az élmények feldolgozására, a nyaralás rituális lezárására, hogy könnyebb szívvel kezdhesd el a munkát. Ilyenkor érdemes még egy-két napot kivennünk, hogy visszarendeződhessünk lelkileg a mindennapokba.

  • Néhány napig még légy megengedő

    Természetes, ha nem megy azonnal az átállás, hiszen elménk ilyenkor még tele van a nyaralás friss élményeinek képével. Az is érthető, ha kisebb gyászérzés, szomorúság kerít a hatalmába. Hagyd felbukkanni ezeket az érzelmeket, és nyugodtan sirasd el a nyaralást.

  • Légy jelen a hétköznapokban is

    Persze az örömök a hétköznapokban is ott vannak, és minél többet jelen vagyunk, annál inkább hozzáférhetővé válik számunkra az öröm érzete.

Ha a mindennapjainkban is sikerül „mikroszabadságokat” adni magunknak, csökkenteni a feszültséget, akkor a következő nyaralásunkra már nem hárul olyan nagymértékű elvárás-zuhatag, így gondtalanabbul élvezhetjük szabadságunkat.

~Bánosi Eszter írása~

SLOWTIME – MEDITÁLJ VELÜNK!

Csatlakozz 6 hetes ingyenes online mindfulness kihívásunkhoz!

SLOW A POSTALÁDÁDBA!

Ez a website sütiket használ. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás