fbpx

Érkezz meg a nyárba! 4 slow tipp örömeink teljesebb átéléséhez

A nyár a kifelé fordulás ideje – különösen most, hogy újra szabadon kimehetünk a négy fal közül. A nyári szellő, az utazások, az új élmények, a barátokkal való találkozás mind-mind remek lehetőség a kikapcsolódásra és a feltöltődésre, mégis gyakran érezzük úgy, hogy kibillenünk az egyensúlyunkból, hiszen sokszor a munkánk sem kevesebb, szabadságunkat programot programra halmozva töltjük el barátaink társaságában. Ilyenkor könnyen érezhetjük úgy, hogy az idő is gyorsabban pereg. József Attila is azt írja Nyár című versében, a nyár olyan gyorsan múlik el, hogy csak néhány mennydörgés, villámlás, és itt a tél.

Teljesen természetes, hogy ebben az évszakban megváltoznak prioritásaink. Ám ahelyett, hogy most is átrohannánk ezen a nyáron, és csak szeptemberben eszmélnénk rá, hogy ez a ragyogó évszak is elrepült, érdemes megtanulnunk lelassítani az időt, a kellemes élményeket, és újra gyermeki lélekkel megélni a nyarat.

Hogyan tudunk a nagy nyüzsgésben is megérkezni a pillanatba, amikor annyi minden tereli el a figyelmünket? Nyáron egészen másképp „lassulunk”, mint az év más időszakaiban.

1.Gyermeki kíváncsisággal megélni a nyarat

Miért van vajon az, hogy gyerekként még olyan végelláthatatlanul hosszúnak tűntek a nyarak, az ünnepek? Mi volt az a képességünk, mellyel le tudtuk lassítani az időt? És vajon elvesztettük-e véglegesen ezt, vagy egy kis akarattal megint elő tudjuk venni, újra tudjuk tanulni? Belső óránk lelassítására való képességünk hátterében valójában semmi csoda, inkább racionális okok állnak. Minél több információt veszünk fel a tudatunkban, vagyis minél többet észlelünk a belső és külső világunkból, annál lassabban telik az idő.

A gyerekek számára a világ még lenyűgöző hely, tele új élményekkel és friss érzelmekkel. Ahogy idősödünk, kevesebb új tapasztalatunk van, a körülöttünk lévő világ ismertté válik, ahogy bizonyos érzéseink, gondolataink is. Mivel kevesebb információt dolgozunk fel, úgy tűnik, az idő is felgyorsul.

Amikor elutazunk egy idegen helyre nyáron, sokkal érzékenyebbé válunk a környezetünkre. Minden ismeretlen és új, ezért sokkal több figyelmet szentelünk a jelenségeknek: új helyekre utazva, új kihívásokkal, új emberekkel találkozva, új információknak és hobbiknak kitéve sokkal lassabban telik az idő, hiszen több lesz a befogadni való információmennyiség. Akárhova is látogatunk el nyáron, figyelmünk könnyebben szegeződik a szépségre, az apró részletekre, az emberekre – kicsit megint olyanok leszünk, mint az újszülöttek, akik rácsodálkoznak a környezetükre. Talán világot látni azért is szeretünk, mert ilyenkor automatikusan magukra öltjük ez a gyermeki szemléletmódot. Bár a járvány szűkre szabta utazási lehetőségeinket, nem kell lemondanunk erről a látásmódról, hiszen akár közvetlen környezetünket is felfedezhetjük ezzel a kíváncsi, gyermeki szemmel: séta közben figyeljük meg a virágok színét, érezzük illatukat, szemléljük meg az égen a felhőket, vagy csak „vesszünk el a városunkban”, és hagyjuk, hogy lábunk mutassa az utat.

2. Mozgásban is jelen

Ahhoz, hogy teljesebben meg tudjunk érkezni a nyárba, szenteljünk több figyelmet kellemes tapasztalatainknak – az isteni nyári ízeknek, az akác illatának ahelyett, hogy az elménken keresztül ragadnánk meg a világot. A nyári aktivitásunkat magunkhoz ölelve akkor is lehetünk mélyen ellazultak, ha éppen a kertben tevékenykedünk, felfedezzük a világot, vagy épp sportolunk a szabadban. Kipróbálhatjuk az úgynevezett „vu-vej”-t, vagyis a természetes, erőfeszítés nélküli viselkedést. Miközben aktívak vagyunk, az elménk mégis el tud csendesülni. A titok nyitja a testtel való összekapcsolódás, hiszen minél többet időzünk a testi érzeteinknél akár a figyelmünk, akár a légzésünk révén, annál nyugodtabbak, áramlóbbak és összeszedettebbek leszünk.

Akár kajakozunk a Dunán, akár sétálunk a parton, a fókusz áthelyezésével a testi érzetek segítik átélni a jelen pillanatot, és feltöltődni.

Akár kezdhetjük is így a napjainkat – a reggeli zuhanyzás közben a teendőinken való gondolkodás helyett helyezhetjük figyelmünket a víz csobogására, érzetére a testünkön.

3. Vízpart

És ha már víz… Tavaly írtunk arról, miért is szeretjük annyira a vizet. A víz megnyugtat minket, mert több szempontból is az anyaméhben töltött időt juttatja az eszünkbe, ahogy körbeöleli testünket, ahogy ringatózunk, hullámzunk rajta. A tengerek, tavak, folyók kék színe szintén nyugtató hatással bír.

A víz leginkább az érzelmeinkre hasonlít, lehet nyugodt és letisztult, de akár hullámzó, háborgó is, ezért a víz iránti vágyunk önismereti igényünkből is adódhat.

Bárhogy is van, nyári egyensúlyunk megtalálásának egyik fontos eszköze lehet a víz: akár szó szerint is, például egy hajón vagy szörfdeszkán egyensúlyozva, vagy akár csak élvezve és megtapasztalva a folyó sodrásának erejét, a langyos vizű tó ölelését, vagy a tenger hullámzását.

4. Tikkadt napok, hűsítő ételek

Persze a nyárra nemcsak a pörgés jellemző. Egy-egy tikkasztó nyárdélután igazán lelassít, ilyenkor olyanok vagyunk, mint egy gyík a kövön, nincs kedvünk mozdulni sem, legszívesebben egész nap a leredőnyözött szobában vagy egy lombos fa árnyékában pihennénk. Persze sokszor ezt sajnos nem tudjuk megtenni, ezért ingerlékenyebbek, feszültebbek is lehetünk, hiszen az extrém hőmérsékletet szervezetünk csak nagyon nehezen tudja feldolgozni. Fontos, hogy ilyenkor különösen odafigyeljünk magunkra, és a szervezetünket is igyekezzünk lehűteni. Kánikulában ösztönösen jobban kívánjuk a kiegyensúlyozó, hűsítő ételeket, egy hideg gyümölcslevest, hűsítő mentateát. Öngondoskodásunk része lehet egy finom kókuszolajos masszázs is, mely szintén hűsíti a szervezetet.

Te is néha úgy érzed, hogy rohan a nyár?  Hogyan tudnál megérkezni a pillanatba?

~Bánosi Eszter írása~

SLOW A POSTALÁDÁDBA!

Iratkozz fel hírlevelünkre, és vásárolj 10% kedvezménnyel a webshopunkon!

Ez a website sütiket használ. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás